Jeszcze w latach sześćdziesiątych w budynku na stacji w Uboczu sprzedawano bilety z automatu za pomocą talerza obrotowego umocowanego w drzwiach (później je wypisywano ręcznie). Rogatki były zamykane ręcznie (za pomocą korby z charakterystycznym dźwiękiem) po sygnale telefonicznym z Gryfowa lub Olszyny o nadjeździe pociągu. Przez 24 godziny codziennie jeden dróżnik obsługiwał stację dbając o bezpieczeństwo podróżnych, o mienie stacyjne, tylko niekiedy w przerwach grając z innymi w „66”. W owym czasie stacja była przysłowiowym oknem na świat dla Ubocza wobec znikomego transportu samochodowego.

                       Wspomnieć też należy, że wieś miała drugi przystanek kolejowy - Ubocze Górne, przy linii Gryfów Śląski - Lwówek Śląski w latach 1940-41. Po zakończeniu działań wojennych, jeszcze w maju 1945 roku uruchomiono pierwsze nieregularne przewozy z Lubania do Gryfowa Śląskiego. Niestety, na podstawie porozumienia między rządem polskim i radzieckim podpisanego 8 lipca tegoż roku w Moskwie, zlikwidowano trakcję elektryczną z linii Wrocław - Zgorzelec (jej całe wyposażenie łącznie z pojazdami) i wywieziono do ZSRR. W ciągu niecałego miesiąca uporano się z demontażem, wywożąc wyposażenie i drugi tor w głąb ZSRR. Na trasę wróciły parowozy, do dziś pozostało puste miejsce po drugim torze.

                    Lata gierkowskie spowodowały reorganizacje, automatyzację, a więc i zlikwidowanie etatu dróżnika na stacji w Uboczu. Zamykanie rogatek stało się automatyczne, bilety zaczęli sprzedawać konduktorzy w pociągach.

                   W latach osiemdziesiątych ponownie zelektryfikowano  linię. Tor i przystanek odzyskał wigor i blask, linia Wałbrzych - Węgliniec poczęła odciążać inne  magistrale kolejowe - zwłaszcza w przewozie węgla.

                  Przemiany polityczne i gospodarcze zapoczątkowane w 1989 roku przyniosły nam dewastację budynku stacyjnego, zmniejszenie ilości przejeżdżających pociągów, mniejszą ilość podróżnych. W 2005 roku przez Ubocze przejeżdżały 4 pociągi planowe - dwa w lewo, dwa w prawo!!!  Nieżyjący Franciszek Misiurka zapewne z niebios przygląda się ze smutkiem degradacji jego zakładu pracy.

Linia kolejowa Jelenia Góra - Lubań.

Z dniem 20.09.1865 roku została uruchomiona linia Zgorzelec Ujazd - Lubań - Gryfów Śląski - Rybnica (65 km), po niecałym roku (20.08 .1866) przedłużono ją o odcinek  Rybnica - Jelenia Góra (11 km). Zelektryfikowana została 1.01.1922 roku (system 16 kV 16 2/3 Hz5, rozstaw szyn 1435 mm). Po demontażu trakcji elektrycznej przez Rosjan (7.08.1945), ponowna elektryfikacja 20.12.1986 r. Budynek przystanku kolejowego w Uboczu został wybudowany w  1905 r. (dzięki staraniom rodziny Rothe).

rozkład 1944/45         

   

Przykłady rozkładu jazdy pociągów    Ubocze - odjazdy 

1943/44

Ubocze - Lubań  4,48  5,34  6,49  10,12  13,46  14,43  16,58  17,59  19,36  22,18

Ubocze - Gryfów Śląski  4,14  6,49  7,43  12,05  13,22  14,27  16,39  17,23  19,22  21,40

              Z Gryfowa Śląskiego odjeżdżały pociągi do Berlina o godz: 7,49  11,46  15,02  16,11

 

1952/53

Ubocze - Lubań 6,23   9,04    11,52    16,11    1715    17,53     23,35

Ubocze - Gryfów Śląski   4,45   6,02    7,15     12,49    14,23     15,44      18,37

 

1975/76

Ubocze - Lubań Śląski  6,01   7,26   9,34   13,20   15,02   16,13   17,45   18,06   22,51   23,29

Ubocze - Gryfów Śląski   4,54   5,34   6,18   7,03   12,29   14,29   14,45   15,55   18,25   22,29

                Z Gryfowa Śląskiego można było o 17,32  dojechać do Reichenbach

 

1982/83

Ubocze - Lubań Śląski      5.41   7.12   9.44   13.16   15.02   16.26   17.42   17.59   22.50   23.35

Ubocze - Gryfów Śląski    4.47   5.18   6.11   6.20   6.59   12.20   14.38   14.51   15.59   18.28   22.28

 

1984/85

Ubocze - Lubań  Śląski     5,32   7,18   9,47   13,15   15,02   16,23   17,54   22,57   23,25

Ubocze - Gryfów Śląski   4,43   5,11   6,20   6,56   12,22   14,32   14,50   16,01   18,27   22,37

 

1985/86

Ubocze - Lubań Śląski      5,31   7,08   9,38   13,09   15,08  16,11   17,48   23,01   23,26

Ubocze - Gryfów Śląski    4,45   5,10   6,19   6,55   12,21   14,32   14,57   16,29   18,20   22,42                        

               Z Gryfowa Śląskiego można było o 11,18  dojechać bezpośrednio do Warszawy, a o  

               19,15 do Frankfurtu n/ Menem

 

2003/2004  

Ubocze - Lubań Śląski   7,20    08,18    09,58    14,32    16,20    19,59  

Ubocze - Gryfów Śląski    5,49    6,43   7,54    14,21    16,55    17,31    18,58 

 

2005

Ubocze - Lubań Śląski      7.06    16.01

Ubocze - Gryfów Śląski    6.27    16.40 

 

                      (W niektórych przykładach są wyszczególnione wszystkie pociągi - łącznie z okresowymi)

                

Najbliższe linie kolejowe

Lubomierz - Lwówek Śląski - linia otwarta 15.10.1885 roku. Od początku posiadała nazwę kolei sekundowej (z racji szybkości pociągów). 

                       

W 1966 roku, wielu uboczan dojeżdżało do pracy lub szkoły we Lwówku Śląskim według schematu: pociąg z Lubania do Gryfowa o 6,01, przesiadka do ciuchci relacji Świeradów Zdrój - Lwówek Śląski. Trasę 23 km pociąg pokonywał z szybkością 24 km/h.

Gryfów Śląski           6,10

Oleszna Podgórska   6,19

Lubomierz                 6,27

Pławna Górna            6,34

Pławna Średnia          6,50

Pławna Dolna             6,55

Mojesz                       7,01

Lwówek Śląski           7,08 

Niemiecki rozkład jazdy pociągów 1944/45 na linii Gryfów Śląski - Lwówek Śląski:

  odjazd Gryfów Śląski .          6,09    7,06    11,50    14,40    17,30    19,37    21,55     

   przyjazd Lwówek Śląski       7,09    8,01    12,43    15,33    18,25    20,29    22,51 

Gryfów Śląski - Lubomierz - otwarta 15.10.1885,od 1983 linia zamknięta dla ruchu pasażerskiego, a od 1994 dla ruchu towarowego 

Gryfów Śląski - Świeradów - linia została otwarta 15.10.1885 roku. Ruch pasażerski na tej linii zamknięto w 1983 roku, przy czym odcinek Lwówek - Lubomierz całkowicie, a na odcinku Lubomierz  – Gryfów jeszcze do 1994 roku kursowały pociągi towarowe. Pierwszy odcinek z Gryfowa do Mirska uruchomiono w 1884 roku. (zamknięto 12.02.1996) Z Mirska wybudowano najpierw połączenie przez Pobiedną do Jindrichowic (od 1 listopada 1904 roku) , a potem do Świeradowa (w 1909 roku). Odcinek Świeradów Zdrój - Mirsk zlikwidowano w  1996 r. Jadąc w 1946 roku bezpośrednim pociągiem z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa Zdroju mijaliśmy przystanki:

Gryfin Śląski
Nowa Wieś Gryfińska
Brzezie Śląskie
Mirsk
Jagiełów
Krobica
Włyńsk
Włyńsk Zapust

 

Mirsk – Pobiedna połączenie z Mirska do Pobiednej uruchomiono 10 maja 1897 roku, a 1 listopada 1904 przedłużono je do Jindrichowic. Likwidacja nastąpiła w kierunku odwrotnym. Najpierw w 1945 roku zlikwidowano odcinek Pobiedna - Jindrichovice (wówczas Czechosłowacja). Odcinek z Mirska do Pobiednej nie był używany w ruchu osobowym, ale do 1987 roku był używany w przewozie towarów. W 1991 roku rozebrano pozostałości linii. Dla przypomnienia nazwy przystanków odcinka Mirsk - Pobiedna w 1946 roku:

Mirsk
Wolimierz
Wygnańsk Zdrój

Lubań-Leśna została uruchomiona 15 maja 1896 roku. Przed wojną, w 1928 roku  została zelektryfikowana, od  1991 roku zawieszono kursowanie pociągów osobowych. Dla ciekawskich - w lipcu 1946 o 6,12...                                             

stacja

godzina

Lubań

6,12

Księgniki

6,18

Kościelnik

6,24

Kościelec Średni

6,31

Kościelec nad Gwizdem

6,36

Kościelec Górny

6,43

Leszna nad Gwizdem

6,50